معرفي اماكن تاريخي و طبيعي 2 جاذبه هاي گردشگري شهرستان آوج
.:: Your Adversing Here ::.

معرفي اماكن تاريخي و طبيعي 2

 

برج های دوقلوی خرقان

این اثر در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۶ با شمارهٔ ثبت ۱۳۹۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. اين برج‏ها در يک کيلومتري روستاي حصار ارمني ـ از توابع خرقان غربي، و در 32 کيلومتري جادة قزوين ـ همدان قرار دارند. برج‏هاي خرقان در محوطة وسيعي به فاصلة کمي از يکديگر قرار گرفته‏اند و از بسياري جهات با هم شباهت دارند؛ اما برج شرقي، قديمي‏تر از برج غربي است.
بناي برج شرقي داراي نقشة هشت ضلعي با ستون‏هاي مدور در هشت گوشه است که قسمت ازارة آن در سال 1347 هـ . ش تعمير و مرمت گرديده است. تمامي بنا به ضخامت 60 سانتي‏متر با آجرهاي ساده به ابعاد 5*19*19 سانتي‏متر يا 5*20*20 سانتي‏متر ساخته شده، سپس روي آن پوششي تزئيني با آجر به ضخامت 21 سانتي‏متر اجرا شده است. قطر ستون‏هاي مدورِ گوشه‏هاي بنا، به جز دو تاي آن‏ها که راه پلة مارپيچ منتهي به بام را در برمي‏گيرند، همگي يکسان است. براي رسيدن به راه‏پله‏ها بايد از در مستطيل شکل کوتاهي که در داخل اتاق مقبره قرار دارد، گذشت. تعداد پله‏هاي هر راه پله 22 عدد است.
با توجه به ويژگي‏هاي تاريخي بناي برج، مي‏توان گفت که در ميان گنبدهاي دوپوسته‏اي که پوستة دوم آن‏ها مخروطي شکل نيست، اين بنا نخستين گنبد دو پوستة قرن پنجم هجري به شمار مي‏رود و از اين نظر حايز اهميت است.
نماي خارجي بناي برج به تمامي از آجرهاي تزئيني است. وجود همين نماي آجري است که منظر برج را به صورت يکي از زيباترين و چشم‏گيرترين آثار معماري قرن پنجم ايران درآورده است. اين تزئينات، بر روي ساقة گنبد و ضلع‏هاي هشت‏گانه صورت گرفته است.
قاب‏سازي‏هاي تزئيني داخل طاق‏نماهاي ضلع‏هاي هشت‏گانه هر يک داراي طرح و نقش خاصي هستند که هيچ‏يک با ديگري يکسان نيست. تنها در سه ضلع بنا، طرز چيني به صورت برجسته‏اي انجام گرفته است. اين شيوة کار، با نقشي که براي اجرا انتخاب گرديده است نيز انطباق دارد. ضلع سردرِ ورودي برج، تزئين بيشتري در بر دارد. در اين محل، تزئينات خاصي که عبارت از کتيبه‏اي دو خطي است، وجود دارد. مضمون دو خط کتيبة مزبور عبارت است از: «به تاريخ سنه ستين و اربعمائه (460) عمل محمدبن مکرالزنجاني القبه».
بناي برج غربي از نظر طرح و نقشه به بناي قديمي‏تر بسيار شباهت دارد. نقشة آن نيز هشت ضلعي است و در گوشه‏ها، ستون‏هاي مدور کار گذاشته شده است. در اين اثر، ارتفاع ستون‏ها کمي بيش‏تر از اثر قبلي است و تا روي ساقة گنبد ادامه يافته است و چنين مي‏نمايد که به يک کلاهکِ گنبدي شکل ختم مي‏شده‏اند. در اين بنا، معمار به جاي دو راه‏پلة مارپيچي، يک راه‏پله ساخته است.
در بالاي ستوني که راه‏پلة مارپيچي درون آن ساخته شده است، پنجره‏اي مستطيل شکل با قوس جناغي در پوشش خارجي گنبد قرار دارد تا نور لازم را در مسير راه‏پله تأمين سازد. در اين برج، معمار ضمن رعايت ابعاد برج قبلي، حدود 55 سانتي‏متر به ارتفاع آن افزوده تا حالت کشيده‏تري به بنا ببخشد. گنبد خارجي آن ـ مانند بناي قبلي ـ داراي رگه‏هاي برجستة آجري است. وضع درِ وودي برج، مؤيد اين است که در دوره‏هاي بعد، بنا دچار دستکاري شده و تغييراتي در آن راه يافته و از تزئينات آن کاسته شده است. از نظر تزئيني، بناي مزبور در مقايسه با برج قديمي، اختلاف‏هاي قابل ملاحظه‏اي را نشان مي‏دهد که بيش‏تر مربوط به نماسازي ضلع‏هاي و سردرِ ورودي است. در قسمت ساقة گنبد، از همان شيوة برج قديمي الهام گرفته شده است؛ چنان‏که قسمت بالاي ساقه را دور تا دور هشت حاشية پهن با نقش‏هاي هندسي و پيچ در پيچِ بسيار زيبا فرا گرفته است و سپس در زير آن، يک حاشية باريک کتيبه قرار دارد. نماسازي تزئيني ضلع‏هاي هشت‏گانة برج به اين صورت انجام گرفته است که متصل به ستون‏هاي مدور از پايين تا بالا، يک حاشية کم‏عرض آجرچيني شده و در واقع براي هر ضلع، يک چارچوب به وجود آمده است. سپس مماس به آن، ستونچه‏هاي تزئيني باريک آجري تا نيمة ارتفاع هر ضلع بالا رفته‏اند که بر روي خود طرح قوس مانند تيزه‏داري را مانند برج اول حمل مي‏کنند.
حاشية اين قوس‏هاي تزئيني در همة ضلع‏هاي، جز دو ضلع، مانند برج اول ساده است. در ضلع‏هاي دوم و هشتم، اين حاشيه با آجرکاري برجستة ظريفي تزئين شده است. ضلع‏هاي هشت‏گانه در جهت طول به دو بخش و به نحو جالبي تقسيم شده‏اند؛ چنان‏که در وسط، يک رگة آجري برجستة سراسري به وجود آمده و در زير آن، سه طرح طاق‏نماي تزئينيِ شکنجيِ برجسته اجرا شده است که هر يک در داخل چارچوب مستطيل شکلي قرار گرفته‏اند. در داخل اين طرح‏هاي سه‏گانه، تزئينات جالبي که با قسمت زير و بالا فرق دارند، ايجاد شده است. در بالاي اين حاشيه، قسمتي قرار دارد که بين بخش قوسي شکل طاق‏نما و رگة افقي آجري برجسته محصور است. اين قسمت‏هاي هشت‏گانه، هر يک با طرح‏هاي متنوع خود جلوة خاصي به بنا بخشيده‏اند. تناسبي که بين دو بخش پايين و بالاي هر ضلع از نظر طولي در نظر گرفته شده است، حکايت از آشنايي کامل هنرمند سازنده به اصول مربوط به انتخاب ابعاد مناسب دارد.
دربارة نحوة آجرکاري بايد گفت که در اين بنا، شيوه‏اي تازه به کار گرفته شده است که در ساخت بناهاي ديگري چون گنبد سرخ مراغه هم به کار گرفته شده و به اوج کمال رسيده است؛ اين شيوه عبارت است از: به کار بردن تکه‏هاي کوچک آجرهاي چهارگوش که منجر به ايجاد فضاهاي خوش‏نقشي در متن آجرکاري‏ها مي‏شود. ضلعي که در وسط بنا قرار دارد، از نظر تزئينات با ساير ضلع‏ها و هم‏چنين ضلع مربوط به درِ وروديِ برج اول، اختلاف دارد. در اينجا هنرمند براي بلندتر نشان دادن قسمت سردر، از عرض چارچوب کاسته و بين ستون‏هاي مدور و رگة آجر برجستة چارچوب، فاصله‏اي ايجاد کرده و آن را به نحو هنرمندانه‏اي زينت کرده است. مضمون کتيبة سردر عبارت است از: «عمل ابوالمعالي بن مکرالزنجاني به تاريخ سنه و ثمانين و ابعمائه».
در برج‏هاي خرقان مقبره‏هايي نيز وجود دارد که ضريح آن‏ها منبت‏کاري‏هاي زيبايي را به نمايش گذاشته‏اند. اين مقبره‏ها متعلق به دو نفر به نام‏هاي «ابوسعيد بيجار پسر سعد» و «ابومنصر ايلتاي تي‏تکين» است که در سده‏هاي بعدي به صورت آرامگاه درآمده‏اند و مورد احترام مرم قرار گرفته‏اند.
اين دو برج را مي‏توان با برج شبلي دماوند و آرامگاه اميراسماعيل ساماني در بخارا مقايسه کرد و شايد بتوان هنر آجرکاري آن را الهام يافته از معماري دورة ساماني و آل بويه دانست. در طول قرن‏هاي چهارم و پنجم، بيش‏تر برج‏هاي شمال ايران با نقشة دايره ساخته مي‏شدند. انتخاب نقشة هشت ضلعي در ساخت برج در قزوين که فاصلة زيادي با سرزمين‏هاي شمال ايران ندارد، نشانة مهارت و ذوق سرشار هنرمندان است؛ چرا که امکان ابداع و ارائة تزئينات متنوع و بديع در برج‏هاي هشت ضلعي بسيار آسان‏تر است. در بناي مزبور، حدود سي نقش مختلف به کار برده شده است. اين امر، حکايت از وجود يک سنت کهن مربوط به طرح نگاره‏هاي مختلف دارد که ابتدا در دورة ساساني بر روي گچ انجام مي‏شده و سپس در کارهاي آجري به کار رفته است. ترکيب و تنظيم طرح‏هاي مختلف در اين دو بنا، همانند هنري که در طرح‏ريزي متناسب هيأت کلي بنا به کار رفته است، قابل ستايش است.

 

امام زاده علاءالدين (ع)

امامزاده علاءالدین در سی کیلو متری شهر آوج در حاشیه روستایی به همین نام قرار دارد. بنای بقعه دارای نقشه ای به شکل مربع مستطیل و به ابعاد تقریبی 15/5*14/5 متر است و بر روی صفه ای به ارتفاع یک متر قرار دارد. داخل بنا فاقد تزیینات و جبهه خارجی آن دارای قاب بندی و طاق نما است. این بنا احتمالا متعلق به دوره صفویه است.ایوان ورودی با پوشش کاربندی ارتباط فضای حرم را با خارج بر قرار می سازد. فضای حرم به شکل مربع است و طاق نماهایی عمیق در طرفین دارد. گنبد آجری و روپوش بنا بر روی رسمی بندی دوازده قرار دارد. داخل بنا فاقد تزئینات و جبهه خارجی آن دارای قاب بندی و طاق نما است.

 

حسينيه منصور

بنای زیبا حسینیه روستایمنصور به دوره قاجار یا اندکی قدیمی تر مربوط می شود. این روستا در نزدیکی شهر آوجو به فاصله 25 کیلومتری شمال شرقی آن قرار گرفته است.
بنای حسینیه که هم اینک بهصورت متروک در آمده، پیش از این محل اجرای مراسم تعزیه خوانی بوده است. این بنا درحیاط نسبتا بزرگی قرار گرفته که با دیواری از فضای بیرونی جدا شده و ایوان ورودی وطاق نماهای طرفین آن، نمای خارجی این حسینیه را تشکیل می دهند. کچلی ایوان و پیشانیطاق نماهای طرفین، آجرکاری تزیینی داشته و ازاره های ایوان با آجرکاری رنگی به شیوههندسی آراسته شده است.   (اين اثر تاريخي در تمام چهار فصل باقل رويت و بازديد مي باشد )

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۴۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

 

كاروانسراي شاه عباسي آوج

این کاروانسرا در مرکز شهر آوج و در مسیر ترانزیت قزوین - همدان قرار گرفته است. کاروانسرای آوج با وسعت تقریبی 55×58 متر از جمله منزلگاه­هایی است که در مسیر های اصلی کشور قرار دارد. و بنای آن به دستور شاه عباس آغاز شده و به سال 1040 قمری   روزگار پادشاهی شاه صفی پایان یافته است. کاروانسرای مذکوردارای طرح مستطیلی شکل است که گوشه های آن به چهار ضلع کوچک 70\3 متری تبدیل یافته و در واقع طرح کاروانسرا به صورت هشت ضلعی درآمده که دو ضلع بلندتر آن 20\26 متر و پهنای آن 70\25 متراست.

نمای خارجی ضلع شرقی کاروانسرا که ورودی اصلی در آن است سر در بزرگی با قوس هفت و پنج در وسط و هفت غرفه در دو طرف آن به صورت طاقنمای تو گود دارد که از آنها برای عرضه کالاهای بازرگانان استفاده می شده و حدود 5/1 متر از کف زمین بلند تر است. ورودی اصلی که دارای دو سکو در هر طرف است به هشتی بزرگی می پیوندد که در هر طرفش سه غرفه ساخته اند .

از ویژگی های این کاروانسرا وجود نیم برج های مخروطی شکل سنگی برای پشتیبانی دیوار­های خارجی، ساخت قوس کلیل و قوس بزرگ سر در ورودی و سکوهای سراسری در راهروهای پشت اتاق‌ها برای قرار دادن وسایل تجارتی و بار کاروانیان است.

در بالای درب ورودی کاروانسرا کتیبه­ ای به خط نستعلیق بر روی یک قطعه سنگی مرمربه شرح زیر کنده کاری شده:

در زمان جلوس شاه صفی      آن با وقار شه پاک نهاد

شهریاری که در اوان جلوس    در جهان داد عدل و داد

از خراسان کشید یک دست       ز پای دوی برید از بغداد

یکی سالیان دولت او            که ابولقاسم امام اوست نجاز

ابوعلیست در جهان مشهور         خانه زاوند چونکه از اجداد

این بنا را بهر فرساخت             که خدایش همیشه خیر دهاد

تاریخ این خجسته بنا              هاتف این غنیم بشارت داد

که بنای این رباط نکو          جای خود در جهان نمود آباد

با توجه به کتیبه مشاهده می گردد که کاروانسرای آوج در زمان سلطنت شاه صفی و در سال 1040 هجری قمری ساخته شده است

 

امام زاده محمد طاهر (ع) آوج

 

امامزاده محمد طاهر(ع) از نوادگان جعفر ابن ابی‌طالب (جعفر طیار) که قبر و ضریح  مطهرایشان در داخل مرکز شهر ضلع جنوب شرقی آوج قرار دارد. در بالای درب ورودی بقعه در داخل بر روی قطعه سنگی کتیبه ای کنده شده که تاریخ تعمیر مجدد بنا را در سال 1109 توسط استاد همدانی ذکر می نماید. ولی در حال حاضر این کتیبه موجود نیست.

این امامزاده بعد از زلزله سال81 توسط خیرین و ارادتمندان خاندان اهل بیت مرمت و بازسازی شده است که در حال حاضر نیز دارای یک  گنبد طلایی و دو گلدسته است که از دور چشم ها را به خود خیره می کند. در سال 89 توسط یکی از خیرین ضریح مطهر تهیه و نصب گردید در شرایط کنونی فضای داخلی آن در حال آیینه کاری است که عمده آن به اتمام رسیده است.

ضمناً این مکان مقدس سالانه پذیرای خیل عاشقان ائمه اطهار( ع ) است  که در راستای آن مراسم تحویل سال در این امامزاده برگزار مي شود.


قلعه فتعلي خان آوج

 

در گذشته بدلیل تاخت و تارهای که از اطراف و اکناف صورت می گرفت شهر یا روستا را قلاعی در بر می گرفت تا در آن دیده بانی صورت گیرد که درحال حاضر این قلاع بصورت آثار باستانی و بسیار زیبا جلوه می نماید. این قلعه در بین امامزاده محمد طاهر(ع) و مسجد جامع شهر قرار دارد که ارتفاع آن نسبت به هفت محلّه اصلی شهر آوج زیاد بود و در گذشته به گونه ای مرکز هفت محلّۀ اصلی آوج بود که متعلق به فئودال روستای قدیم آوج بوده است.

در گذشته اگر اخبار مهمی و یا مشکلی به وجود می­ آمد، جارچیان از بالای این قلعه به هفت محله اصلی اطلاع می دادند. این ابنیه حاکی از نوع و شیوه زندگی و معیشت ایرانیان قدیم در شهر آوج بوده و قدمت این قلعه به 300 سال می رسد، و در سال های اخیر به علت فرسودگی و زلزله این مکان از بین رفته و درحال حاضر در آن ارتفاع یعنی در بلندی قلعه سابق چند باب منزل مخروبه وجود دارد.


آبشار شاه دره آوج

 

این آبشار در مسیر رودخانه ای در شمال غربی شهر آوج انتهای شهرک آبشار قرار دارد که در میان دره ای طویل با ارتفاع  حدود 20 متر آب را از سر خود سرازیر می کند. در شاه دره میوه­های همچون انگور، سیب، گیلاس، بادام و گردو دیده می شود و در تابستان تفریگاه خوبی برای اهالی به حساب می آید.

در گذشته امکان عبور و مرور از بالای آبشار به قسمت انتهای آبشار وبالعکس وجود نداشت اما در سال 1390 ساخت پله با کمک شهرداری و شورای شهر صورت گرفت. ضمناً در آینده ای نزدیک از سوی مسئولین شهر یک پل شناور بر روی  آن نصب خواهد شد تا زمینه ای برای توسعه گردشگری در سطح شهر باشد.

در کنار این آبشار مناظر سرسبز و زیبایی قرار دارد. به جهت نزدیکی قسمت انتهایی رودخانه مذکور به جادۀ اصلی قزوین همدان، اگر به وسیله سازمان های مسئول، از این طریق راهی برای رسیدن به آبشار ایجاد شود، می تواند این آبشار زیبا و دیدنی که درمیانه ارتفاعات بلند پنهان مانده، در معرض دید گردشگران وعلاقه مندان به زیبایی­های طبیعت قرار گیرد. البته در محلی که این رودخانه با آوج رود تلاقی می کند، جنگل سرسبزی وجود دارد که به جهت مجاورت این نقطه با جاده اصلی ارتباطی ( ترانزیستی ) ، سازمان­ها می تواند با احداث مراکز خدماتی و تفریحی بین راه در این قسمت، جذب توریست و تفریحگاه موقتی مسافران را موجب گردند.

 

غار قلعه كرد

این غار در 20 کیلومتری برج های دوگانه خرقان در روستای حصار از توابع شهرستان آوج قرار دارد و با مختصات جغرافیایی 51َ30. 48"طول شرقی و 35.47َ54 " عرض شمالی ، ارتفاع آن از سطح دریا حدود 2064 متر است . پس از عبور از دهانه غار و فرود از یک چاه راه 15 متری ، تالاری به وسعت بیش از یک هزار متر مربع نمایان می شود که دارای چکیده ها و چکنده های فوق العاده زیبایی است که  قدمت آن به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می رسد که تا چهل میلیون سال پیش تخمین زده می شود . اشیاء یا ابزار تاریخی ، استخوان انسان یا جانور و همچنین سفال در داخل آن پیدا شده است . در حال حاضر خفاش و برخی حشرات ریز از جمله موجوداتی هستند که در آنجا زندگی می کنند.

 

چشمه علي

 

یکی دیگر از جاذبه های اکوتوریستی زیبایی که خداوند منان درشهرستان آوج قرار داده ، منطقه ای به نام چشمه علی است . این چشمه در نزدیکی روستایی به نام ارتش آباد در خرقان شرقی و در مسیر جاده آبگرم به دهستان کلنجین و در یک کیلو متری شمال مصر آباد قرار دارد . از ویژگی های بارزی که در این منطقه به وضوح دیده می شود ، رودخانه زیبا ، استخر طبیعی برای شنا ، فضای سبز کوهستانی برای استراحت که در نوع خود بی نظیر است. این منطقه با توجه به اینكه فاقد حداقلی ترین امكانات می باشد در برخی اوقات سال ، از جمله ایام عید و تابستان بیش از 5 هزار نفر مسافر را روزانه پذیراست . همانگونه كه از اسم این چشمه  بر می آید ، این منطقه دارای ابعاد مذهبی هم می باشد و مردم در این منطقه به ذبح گوسفند نذری  در این منطقه اعتقاد خاصی دارند. این چشمه دارای آب سالم ، سرد و گوارا است . به جهت آبدهی فراوان آن در اطراف این چشمه فضای سرسبز زیبایی وجود دارد و از شهرت و معروفیت زیادی برخورداربوده است و همانند دریاچه بیک یکی از مکان های تفریحی مردم شهرستان است که با نصب تابلوهای بزرگی برای تبلیغ و معرفی این مکان مصفاً در ابتدای جاده فرعی به طرف چشمه ، می تواند توجه علاقه مندان به طبیعت را نسبت به این چشمه زیبا و پارک جنگلی آن جلب کند .

 

دريا بيك

 

از آنجا که آب این دریاچه کوچک به وسیله چشمه هایی در زیر دریاچه تامین می شود ، گاهی به چشمه نیز معروف است و جالب است بیدانید که تاکنون عمق این دریاچه کشف نشده است. این چشمه در 25 کیلومتری شرق آوج در کنار روستای پرسپانج قرار گرفته است . در اطراف این چشمه ، فضای سبز ، توأم با کوه زیبای کم ارتفاعی در کنار آن ، چشم انداز جالبی را به وجود آورده است که به عنوان یکی از مراکز تفریحی برای برای مردم شهرستان محسوب می شود . البته اکنون به دلیل جاری بودن آب چشمه و استفاده آن برای مصارف کشاورزی ، میزان آبگیری دریاچه کم شده است . ولی برای افزایش آن اگر از خروج آب چشمه ، جلوگیری شود می تواند چشمه ، مساحت بیشتری را فرا گرفته و مناظر سرسبز وسیعی را به وجود آورد .برای جذب گردشگران بهتر است در ابتدای جاده روستای پرسبانج که در شهرستان آوج قرار دارد ، تابلوی بزرگی نصب شود و بر روی آن ، نام و مسیر این مکان دیدنی و جالب مشخص شده تا بدین وسیله برای افرادی که از وجود آن بی اطلاع هستند ، راهنما و معرفی باشد .

 

مجموعه آبگرم

 

چشمه هاى آب معدنى « ارشیا » در شهر آبگرم از بخش های شهرستان آوج در مسیر جاده ارتباطی قزوین  _ همدان واقع شده است . این مجموعه داراى استخر آب گرم عمومى ، سایت خصوصى و سفره خانه سنتى بوده و هر سال میزبان هزاران نفر از گردشگران كشور است . رسوب های دوران چهارم زمین شناسی اطراف چشمه را پوشانده اند و آب چشمه ارشیا از میان رسوب های کربناته که بر روی سازندهای آهکی دوره ائوسن قرار گرفته اند، بیرون می آید. در این منطقه، گسلی از شمال شرق به جنوب غرب وجود دارد که این چشمه در قسمت انتهای جنوبی آن جای دارد . این چشمه به جهت خاصیت درمانی فوق العاده ای که برای بیماری های پوستی دارد  ، از اهمیت و شهرت خاصی برخوردار است . آب این چشمه قابل شرب نبوده و به صورت استحمام ، مورد استفاده قرار میگیرد .

آب این چشمه ها  مشابه آب های معدنی سالن موتیه فرانسه و بوریون فرانسه بوده که در درمان دردهای عصبی ، سیاتیک و رماتیسم  موثر بوده و در عفونت های مجاری تنفسی ، تورم گلو و حلق، برنشیت مزمن به صورت استنشاق ، بخار و دوش بینی تاثیر به سزایی دارد . همچنین آشامیدن این آب ها در عفونت های دستگاه گوارش از قبیل سوء هاضمه ناشی از ضعف قواء توأم با یبوست ، احتقان و تشمع کبدی نیز مفید می باشند . همانطور که قبلأ نیز اشاره شد ، این  توانمندی میتواند عاملی برای پیشرفت و گسترس شهر آبگرم باشد .

میزان آبدهی : 6 تا 4 ( لیتر در ثانیه )

مزه : شور و گزنده ، رنگ و بو ندارد .

ارتفاع ازسطح در یا :380 متر

منظره : زلال

در جه حرارت : 5/56 در جه

 

 

جنگل هاي كوگليك

 

این باغات از پشت مقبره امامزاده محمد طاهر شروع شده و تا دبیرستان فنی حرفه ای آوج وسعت دارد. البته این باغات برای اهالی شهر است که بیشترین درختان موجود در این باغات درخت گردو است و همچنین درختانی از جمله درختان آلو، زرد آلو، سیب، بادام، سنجد، چنار، بید، تبریزی و... به صورت پراکنده وجود دارد. این منطقه به صورت شکل v  است که به وسیله یک رود در وسط این منطقه، باغات به دو قسمت تقسیم شده اند.

 

پارك ملت آوج

 

پارک ملت شهر آوج که در مسیر گذرگاه عبوری مسافرین غربی و شمال غرب قرار دارد با خدماتی که شهرداری آوج برای آن انجام داده است توانسته جایگاه خوبی را در جذب گردشگری ایفا نماید.

گسترش فضای سبز، آسفالت ریزی محوطه پارک، احداث و تکمیل نمازخانه به مساحت 120 متر، راه اندازی مجموعه بازی پلی اتیلن، اجرای گلفوژه های گلدان وهمچنین تکمیل سرویس بهداشتی، استراحتگاه، تدارک آلاچیق، افزودن وسایل تفریحی و ورزشی از مجموعه اقداماتی بوده که در چند سال اخیر به ویژه در سال 1392 بر خدمات شهرداری آوج در پارک ملت افزوده شده است.

با توجه به بیشتر شدن ظرفیت مسافران ورودی در فصل تابستان افزایش سرانه تفریحی یکی از نیاز های پیش روی شهر آوج است که شهرداری آوج با توجه به کمبود این وسعت اقدام به افزایش وسعت سرانه تفریحی  پارک ملت نموده تا مسافران گذری از سمت غرب و شمال غرب و بالعکس بتوانند در مسیر به استراحت بپردازند.

پارک ملت شهر آوج با توجه به شرایط خاص خود تا به امروز و در شرایطی که هنوز به مرحله تکمیل خود نرسیده است مورد استقبال و حضور گردشگران و شهروندان آوجی حتی بخش آبگرم قرار گرفته است.

شهر آوج با ظرفیت‌هایی که در زمینه‌های مختلف گردشگری و تاریخی دارد با تقویت چنین جاذبه‌های گردشگری می‌تواند در عرصه جذب توریست موفق باشد، البته نباید از این نکته غافل بود که با توجه به حجم مسافران غیر بومی امکان ورود بعضی فرهنگ ها و عادات غلط نیز  وجود دارد که مسئولین با همت مردم باید از ورود آن ها جلوگیری کنند.


نظرات شما عزیزان:

y
ساعت8:34---3 خرداد 1395
سلام
به من سر بزن و با یه عالمه وبلاگ و وبلاگ نویس آشنا شو...امتحان کن


vs,g
ساعت8:34---3 خرداد 1395
سلام

به من سر بزن و با یه عالمه وبلاگ و وبلاگ نویس آشنا شو...امتحان کن



مسافر شهر
ساعت19:27---10 فروردين 1395
سلام . خيليل ممنون كمك زيادي بهمون كرد

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

  • نوشته : رسول جاهد جعفرخاني
  • تاریخ: سه شنبه 25 اسفند 1394برچسب:آوج, تاريخ آوج, برج هاي خرقان, كاروانسراي آوج , قلعه گبر آوج, جاذبه هاي گردشگري آوج,

  • iranavaj

    رسول جاهد جعفرخاني

    iranavaj

    http://iranavaj.loxblog.com

    جاذبه هاي گردشگري شهرستان آوج

    معرفي اماكن تاريخي و طبيعي 2

    جاذبه هاي گردشگري شهرستان آوج

    سلام به وب سايت معرفي جاذبه هاي گردشگري شهرستان آوج خوش آمديد . و از اين که وبلاگ من رو انتخاب کرديد ممنونم، لذا در اين وبلاگ مي توانيد تمامي آثار گردشگري شهرستان آوج را بخوانيد و ببينيد. روابط عمومي وبلاگ معرفي جاذبه هاي طبيعي و تاريخي فرهنگي شهرستان آوج

    جاذبه هاي گردشگري شهرستان آوج